“Els que volen aniquilar el català són a la Generalitat”

 

EDUCACIÓ

IOLANDA SEGURA

 

PORTAVEU DEL SINDICAT USTEC-STES

“Els que volen aniquilar el català són a la Generalitat”

 “Hauríem de tenir per llei el 6% del PIB en educació i no arribem ni al 2,7%”

 “Podrien entrar 1.463 docents nous a primària i 2.009 a secundària”

 “S’està generant un clima de temor que farà que es cometin irregularitats”

 “Un 20% dels docents no hauran pogut preparar el curs abans de l’1 de setembre”

TEMPS DIFÍCILS
Iolanda Segura (Barcelona, 1972) és portaveu d’Ustec-Stes des del 2021. El seu càrrec ha coincidit amb els cursos més complicats dels últims temps, amb motiu de la pandèmia i també d’unes reformes que han provocat un ampli rebuig entre el professorat. Segura ha passat moltes hores, els últims mesos, en manifestacions i meses de negociació amb el departament. És mestra d’educació infantil, primària i musical, i va aparcar les classes el setembre del 2019 per dedicar-se a temps complet a la tasca sindical. Compagina la professió amb el teatre, el cant i la dansa tradicional al Bages.

Segura, por­ta­veu del sin­di­cat majo­ri­tari en l’ense­nya­ment no uni­ver­si­tari, parla sobre el curs que ara acaba.

Quin balanç fa del curs?
Ha estat un curs molt con­vuls. El sis­tema edu­ca­tiu ha vis­cut una situ­ació molt excep­ci­o­nal i enguany tocava recon­duir els dos anys de pandèmia. En canvi, el Depar­ta­ment d’Edu­cació s’ha dedi­cat a pen­sar com can­viar el sis­tema edu­ca­tiu no d’acord amb les neces­si­tats que real­ment té, sinó amb polítiques més popu­lis­tes i de màrque­ting.
Qui­nes són les neces­si­tats?
La inversió, els recur­sos humans i mate­ri­als. Hauríem de tenir per llei el 6% del PIB en edu­cació i no arri­bem ni al 2,7% a la pública. No es pot des­ple­gar l’escola inclu­siva en con­di­ci­ons. Tenim molts cen­tres en bar­ra­cons, tenim un sis­tema edu­ca­tiu molt segre­gat i, en comp­tes de com­ba­tre’l, s’està reforçant amb la supressió d’oferta pública dis­fres­sada de bai­xada de ràtio. El depar­ta­ment no té volun­tat de tor­nar el que es va reta­llar fa deu anys, i ara diu que l’escull és a Eco­no­mia. I can­viar el calen­dari esco­lar en un moment en què hi ha un canvi de currículum està gene­rant molta tensió després de dos anys de molt sacri­fici del per­so­nal.
Aquesta tensió s’ha fet visi­ble amb unes vagues i mani­fes­ta­ci­ons que feia dècades que no es veien. Com les valora?
Molt posi­ti­va­ment. S’ha posat en evidència que no només el per­so­nal està en con­tra de la política edu­ca­tiva del depar­ta­ment, també les famílies i els estu­di­ants. El depar­ta­ment està mos­trant una falta de sen­si­bi­li­tat i empa­tia cap a les per­so­nes que repre­senta. I cap a l’alum­nat. Insis­teix que aplica mesu­res que afa­vo­rei­xen l’alum­nat, però en què l’afa­vo­reix estar pas­sant una calor infer­nal a les aules?
Les nego­ci­a­ci­ons durant la vaga van que­dar enca­lla­des. Qui­nes són les pers­pec­ti­ves?
Nosal­tres con­ti­nuem oberts a nego­ciar, però ens vam aixe­car de la taula perquè la dar­rera pro­posta no era assu­mi­ble. Encara hi ha temps perquè el depar­ta­ment plan­tegi recu­pe­rar el curs vinent l’horari lec­tiu [que hi havia a primària i secundària abans de les reta­lla­des del 2011]. És molt neces­sari, i més ara que es redui­ran les pla­ces de suport per la covid. Podrien entrar 1.463 docents nous a primària i 2.009 a secundària. Amb la reducció de l’hora lec­tiva, es pot pro­gra­mar millor l’acti­vi­tat pedagògica i la coor­di­nació del per­so­nal.
Amb la plan­ti­lla actual es pot pre­pa­rar el curs en els cinc dies que s’han de tre­ba­llar al juliol?
No totes les plan­ti­lles es con­fi­gu­ren ara, un 20% apro­xi­ma­da­ment de docents no hau­ran pogut pre­pa­rar el curs abans de l’1 de setem­bre. Les per­so­nes a les quals es dona plaça per al curs vinent no podran anar als cen­tres edu­ca­tius al juliol, perquè no tin­dran con­tracte fins al setem­bre. Però hi ha direc­ci­ons que els estan dient que hi vagin al juliol per pre­pa­rar el curs.
Hi ha direc­ci­ons que diuen als docents que hi vagin la jor­nada sen­cera els cinc dies de juliol, n’hi ha que només als claus­tres… Està sent ale­a­tori, oi?
Perquè les ins­truc­ci­ons no són gens clares i cada direcció ho inter­preta a la seva manera. S’està gene­rant un clima de temor que farà que es come­tin irre­gu­la­ri­tats. Per­so­nes que aca­ben el nome­na­ment el 30 de juny ani­ran a tre­ba­llar per por i ho faran de manera il·legal, sense con­tracte. Ho denun­ci­a­rem com cor­res­pon­gui. També aflo­ra­ran desi­gual­tats, docents que tre­ba­lla­ran més hores que d’altres.
Hi ha alarma en algu­nes enti­tats de lleure que vati­ci­nen que fal­ta­ran moni­tors al setem­bre.
Hi haurà muni­ci­pis i zones sense prou moni­to­ratge. El depar­ta­ment ha noti­fi­cat a les zones esco­lars rurals i als cen­tres d’edu­cació espe­cial que, si ho con­si­de­ren, no cal que facin jor­nada inten­siva, ja que no poden asse­gu­rar que l’alum­nat tin­gui els recur­sos neces­sa­ris per fer les extra­es­co­lars a la tarda. Denun­ci­a­rem l’ordre de calen­dari, perquè supera els dies lec­tius que marca la llei. El màxim són 178 dies, i amb el nou calen­dari a primària se’n faran 180. Si a sobre supri­mei­xen la jor­nada inten­siva, en aques­tes esco­les els alum­nes faran encara més dies.
Com valora la res­posta a la sentència del 25% de cas­tellà?
Els que volen ani­qui­lar el català són a la Gene­ra­li­tat. Una llei que deixa la res­pon­sa­bi­li­tat a les direc­ci­ons de la rea­lit­zació dels plans lingüístics en funció dels cri­te­ris pedagògics i la rea­li­tat soci­o­lingüística de l’entorn crea desi­gual­tat entre cen­tres i afe­geix segre­gació a un sis­tema molt segre­gat. La llei empit­jora la situ­ació del català, perquè intro­du­eix la cur­ri­cu­la­ri­tat del cas­tellà, que en rea­li­tat és la vehi­cu­la­ri­tat del cas­tellà, com va cer­ti­fi­car el PSC. Això posa en perill el català com a eix d’apre­nen­tatge, de cohesió i d’igual­tat d’opor­tu­ni­tats.
https://www.elpuntavui.cat/societat/article/2155820-els-que-volen-aniquilar-el-catala-son-a-la-generalitat.html?ItemId=2784&utm_source=linkedin&utm_medium=botons&utm_campaign=com_epanoticies

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Fábrica de Fideos COGORNO S.A-PERU

Una planta versátil: ¿Cuáles eran las numerosas aplicaciones del Cannabis en el antiguo Egipto?- La empresa Soria Natural ya esta comercializando las gotas de CBD con THC DEL CANNABIS en Méjico

LA LEYENDA DE LAS TRES MARÍAS, Alnitak, Alnilam y Mintaka,constelación de Orión