el bisbe de Pàmies ha demanat perdó als càtars per un crim comès fa vuit segles
- Obtén l'enllaç
- X
- Correu electrònic
- Altres aplicacions
el bisbe de Pàmies ha demanat perdó als càtars per un crim comès fa vuit segles
El perdó demanat als càtars
«Té sentit, doncs, demanar perdó per un crim comès fa vuit segles si el dolor, des de fa vuit segles, perdura»
Per: Joan-Lluís Lluís
Té sentit, doncs, demanar perdó per un crim comès fa vuit segles si el dolor, des de fa vuit segles, perdura. M’ho confirma, en una conversa telefònica, el bisbe de Pàmies, Jean-Marc Eychenne: ‘L’inconscient col·lectiu local continua marcat profundament per allò que va passar al segle XIII, i hem de dir molt clarament, avui, que mai el fi no justifica els mitjans’. I insisteix: ‘Les execucions i la repressió contra els càtars eren del tot contràries a l’esperit i a la lògica de l’Evangeli.’ Quan li explico que aquesta demanda de perdó pot trobar un eco també a Catalunya, pel fet que el rei Pere I el Catòlic morís a Muret en una batalla contra els francesos i pel fet que molts càtars exiliats van refugiar-se en terres catalanes, troba un fil directe amb l’actualitat: ‘Tot plegat és també una reflexió sobre el drama actual dels refugiats, una manera d’adonar-nos que potser un dia les generacions futures ens retrauran a nosaltres que no hàgim actuat prou.’
Em pregunto, però, què deu pensar d’aquesta demanda de perdó la gent d’aquest tros d’Occitània, la gent que no es reconeix en les reivindicacions del moviment occitanista –que des de sempre ha assumit el llegat moral, de resistència, dels càtars–, la gent que se sent francesa de França sense dubtes ni recança. El bisbe sembla pensar que existeix clarament una identificació que travessa els segles: ‘És una mica misteriosa la manera com es perpetua, en un territori perifèric com aquest, la sensació de no comptar, de ser al marge.’ Es tracta doncs, també, de restituir una mica de dignitat perduda a una població? El capellà que organitza aquesta cerimònia, Edouard de Laportalière, en càrrec de la parròquia de l’Avelhanet, parla també de ‘inconscient col·lectiu marcat pel dolor’ i m’explica que molts feligresos li han fet part d’una ‘emoció’ i fins i tot d’una ‘joia’ a la idea d’aquesta demanda de perdó.
Pel que puc llegir a internet, em sembla poder dir que tant el bisbe com el capellà s’adhereixen a una visió bastant progressista del paper de l’Església. En qualsevol cas, el perdó afecta només la diòcesi de Pàmies, per la qual el bisbe és, d’alguna manera, sobirà. Però més enllà de l’execució, a la foguera, de dos-cents càtars a Montsegur, el 1244, més enllà de la repressió ferotge que va seguir la victòria dels catòlics francesos a les últimes zones de resistència, el drama càtar afecta molt més que una única diòcesi. La necessitat del perdó hauria d’escampar-se per totes aquelles autoritats eclesiàstiques que pensen, com el bisbe Eychenne, que el fet mateix d’establir una complicitat d’objectius i de mitjans entre l’Església i el poder temporal era una falta.
I dit això queda el que subratlla Edouard de Laportalière, autor d’un estudi sobre el catarisme al departament de l’Arieja: el fet que la croada contra els càtars va servir de pretext a la monarquia francesa per a conquerir un territori immens, ric i culte. Per una gran part d’Occitània la croada contra els càtars va significar un daltabaix general, per la pèrdua de la independència política, per l’inici del lingüicidi, per la implantació de l’autoodi a les consciències dels occitans. Qui hauria de demana perdó per tot això, és clar, seria l’estat francès, que ha avalat i continuat sota el règim republicà les polítiques de digestió identitària començades per la monarquia. Però evocar aquesta possibilitat ens faria entrar en el camp de la política-ficció, de la utopia, de l’al·lucinació. I nosaltres, bona gent que intentem tocar de peus a terra, ni tan sols esmentarem l’eventualitat que, algun dia, aquesta demanda de perdó pugui existir.
http://www.vilaweb.cat/noticies/el-perdo-demanat-als-catars/
L’Església demana perdó als càtars
Jordi PalmerBarcelona. Dilluns, 26 de setembre de 2016
1 minut
Han passat vuit segles des de la croada contra els càtars que, en ple segle XIII, va anorrear aquesta versió del cristianisme i, de retruc, va arrabassar a la corona catalano-aragonesa bona part del territori occità. La croada (1209-1229) va estar definida per matances indiscriminades, que s’allargarien amb la desfeta dels darrers punts de resistència càtara com els castells de Montsegur (1244) i Querbús (1255).
Vuit-cents anys més tard però, la comunitat catòlica de l’Arieja, el departament de la macroregió anomenada Occitània on es troba el castell de Montsegur, ha iniciat un procés per demanar perdó per la matança posterior a la caiguda del bastió, que va incloure l’assassinat de 200 persones, cremades de viu en viu.
El procés s’inscriu en l’any jubilar de la misericòrdia promulgat pel Papa Francesc i tindrà el seu punt àlgid el 16 d’octubre, amb la celebració d’una missa a l’església de Montsegur. Així, al costat d’iniciatives liderades pel Papa Francesc, com demanar perdó per la persecució dels valdesos -considerats heretges i pràcticament exterminats al segle XII- o per la persecució als pobles indígenes mexicans, l’església de l’Arieja creu que ha arribat el moment de demanar perdó pels crims comesos en el seu nom.
http://www.elnacional.cat/ca/societat/esglesia-demana-perdo-catars_112305_102.html
El procés s’inscriu en l’any jubilar de la misericòrdia promulgat pel Papa Francesc i tindrà el seu punt àlgid el 16 d’octubre, amb la celebració d’una missa a l’església de Montsegur. Així, al costat d’iniciatives liderades pel Papa Francesc, com demanar perdó per la persecució dels valdesos -considerats heretges i pràcticament exterminats al segle XII- o per la persecució als pobles indígenes mexicans, l’església de l’Arieja creu que ha arribat el moment de demanar perdó pels crims comesos en el seu nom.
http://www.elnacional.cat/ca/societat/esglesia-demana-perdo-catars_112305_102.html
- Obtén l'enllaç
- X
- Correu electrònic
- Altres aplicacions
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada