Les constitucions catalanes del segle XV (lleis generals del Principat). Les primeres constitucions democràtiques del món.

 


Les constitucions catalanes del segle XV (lleis generals del Principat). Les primeres constitucions democràtiques del món.

Tots hem sentit a parlar que Anglaterra, amb el seu parlament, és la democràcia més antiga del món. Doncs No!... i s’ha d’explicar:
El primer parlament d'Anglaterra, no era democràtic, El rei era absolutista, el poble proposava i el rei feia el que més li convenia.
De resultes d'una guerra civil l’any 1642 a 1651, entre els partidaris del monarca i els partidaris del parlament, sortir vencedor aquest últim.
El Rei Carles I va ser executat i decapitat el 30 de gener de 1649. A partir d'aquí, el rei d'Anglaterra «regnava, però no governava» El monarca podia ser destituït pel govern o per al parlament.
Dit això; Les primeres constitucions catalanes van ser promulgades molt abans, durant el segle XIII (any 1283). Tanmateix, és al segle XV quan es va fer la seva primera compilació oficial (imatge) per ordre del rei català Ferran d'Antequera durant les Corts de Barcelona de 1413. Per tant, són les primeres del món (democràtiques).
L’antiga monarquia Anglaterra i després també altres monarquies com podia ser la Castellana, el rei governava per "gràcia divina" amb un poder gairebé absolut, on els furs eren concessions reials que el monarca podia revocar o modelar.
A Catalunya el sistema constitucional era radicalment diferent: Pactisme pur «imperi de la llei en ple segle XV». Les constitucions catalanes eren un contracte legal d'obligat compliment per a la mateixa Corona «La llei per sobre del Rei» La corona no podia dictar lleis, totes les Constitucions s'havien d'aprovar en Corts, de mutu acord entre el monarca i els tres braços (eclesiàstic, militar i ciutadà). Va ser un sistema parlamentari modern i avançat al seu temps. Si el Rei o els seus oficials vulneraven una constitució, cometien un "greuge", i la llei obligava a anul·lar immediatament qualsevol ordre reial que anés contra les lleis catalanes.
Tot s'acabà a partir de la invasió de Catalunya de l’exèrcit hispanofrancès i, la imposició del decret de Nova Planta de 1714, els catalans van passar de ser ciutadans amb drets, a súbdits d'un poder absolutista i colonialista castellà.
«Reivindicar les Constitucions de Catalunya no és un caprici, és fer justícia històrica
Santi Casanovas

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Fábrica de Fideos COGORNO S.A-PERU

Velocidad Luxten,«Estáis mintiendo a millones de españoles»: cómo Gloria Serra dejó sin palabras a la presidenta de Santander en directo

Pasta , Corporación Superior S.A.,Ecuador