Societat Civil Catalana paga un estudi sobre per què baixa el nivell a l'escola catalana.Societat Civil Catalana es va fundar el 2014 per combatre la independència.
Quim Torra el nostre President
Societat Civil Catalana paga un estudi sobre per què baixa el nivell a l'escola catalana. El seu propi estudi descarta que la immersió en tingui la culpa.
I, a la mateixa roda de premsa, qualifiquen la immersió d'«apartheid».
L'informe que va encarregar l'entitat, signat per l'analista José Manuel Lacasa, descarta que la caiguda dels resultats de PISA s'expliqui per la immersió lingüística.
Tampoc per l'estatus socioeconòmic de les famílies, ni per la immigració. Assenyala la gestió del Govern: els canvis de currículum i de metodologia des del 2015.
Dit clar: els diners que han posat sobre la taula serveixen per concloure que el model lingüístic no és el problema.
I tot seguit, davant dels periodistes, el president de l'entitat, Álex Ramos, parla d'«apartheid» contra els castellanoparlants i sosté que aquests alumnes van mig curs endarrerits per culpa d'una decisió política.
El mateix model que el seu estudi acaba de descartar com a causa.
Val la pena aturar-se en la paraula. Apartheid vol dir separar persones per origen: aules diferents, drets diferents. El model català fa exactament el contrari. Posa tots els nens a la mateixa aula, en la mateixa llengua, perquè cap d'ells surti de l'escola sense saber el català i el castellà. No separa ningú. Cridar-li «apartheid» és buidar la paraula de sentit.
Però la frase de la jornada va ser una altra. Ramos va comparar la defensa del català amb el paper del franquisme, i va dir que aleshores es torturava els nens per fer-los aprendre en una llengua que no era la seva.
Posem els fets al seu lloc: va ser el franquisme qui va prohibir el català a les escoles, qui el va expulsar de l'administració i dels mitjans, qui multava i castigava qui el parlava. La repressió anava en una sola direcció, i no era contra el castellà. Capgirar la víctima i el botxí no és un error de memòria: és la jugada.
L'home que signa l'estudi va arrodonir-ho dient que l'educació catalana comença a assemblar-se més a l'Àfrica que a Europa. Amb una sola frase queda retratada la mirada que hi ha darrere de l'informe.
I el forat de dades el van reconèixer ells mateixos: Lacasa va admetre que no hi ha cap dada sobre la inserció laboral dels castellanoparlants i, tot i així, va anunciar que d'aquí en sortirà una bretxa com la de gènere. Una entitat que es presenta amb un estudi a la mà inventant-se un mal que admet que no pot mesurar.
Recordem qui parla. Societat Civil Catalana es va fundar el 2014 per combatre la independència.
I qui ho paga això? Que diria Josep Pla.
No és una entitat pedagògica: és una plataforma política. I aquest informe arriba just després que l'espanyolisme convertís en bandera la darrera decisió del TEDH sobre el 25% de castellà.
L'escàndol no és que l'escola ensenyi en català. L'escàndol és que, el 2026, defensar la llengua del país encara et val que et comparin amb el feixisme.
A la newsletter d'Antiburocràcia Catalunya parlem de temes com aquest.
Cada dia, un mail que t’estalvia una consulta. Tot el que afecta la teva butxaca, explicat perquè s’entengui.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada